Geschiedenis Terug naar Homepage

Een eeuw van Belgische keuken en geschiedenis.

In 1886, heeft Baron Allard een twee-onder-een-kapwoning gebouwd aan de Henri Mausstraat. Destijds vloog de rivier Senne over het centrum van Brussel in de plaats van Anspachweg, 50 meters vanaf Falstaff.

In 1903 koop Mevr. Broeckaert het huis en richt ze er een “Weinstube” in die de “Falstaff” zal worden genoemd. De klanten waren vaker makelaars en bankiers die in de Beurs werken. In deze periode, was Falstaff gespecialiseerd in wijnen geïmporteerd uit de valleien Moezel en Rijn die de Beursspeculanten na een harde dag van het werk waardeerden.

Mevr. Broeckart heeft Dhr. Houbion, meubelmaker en binnenhuisarchitect die in die tijd met Baron Horta werkte, gevraagd een ontwerp voor decoratie te maken. De stijl van Falstaff is trouwens gekenmerkt door zijn persoonlijkheid evenals door kenmerken van Art Nouveau.

We zien hier veel verschillende kleuren en vormen “genomen” uit natuur. In die tijd begonnen architecten licht te gebruiken in de huizen en appartementen en dit is ook toegepast in de bouw van Falstaff. Als voorbeeld de twee groot ramen aan de voorkant van het huis doen ons denken aan de zuiverheid van de waterdruppels. Ook de Japanse bogen onder het dak doen ons denken aan de betovering van de Impressionistische schilders voor Japanse etsen.

De meest opvallende elementen van de decoratie zijn de twee glas-in-loodramen in het achterste gedeelte van de grote zaal. Deze zijn gebouwd respectievelijk in 1906 en 1919 toen het Falstaff succes uitbreidingen vereiste. De tien jaar die de twee beeldenvensters scheidt toont de snelle overgang van Art Nouveau aan Art Deco. De thema’s zijn altijd hetzelfde, spel met licht en vormen die direct uit natuur worden geïnspireerd; de organische architectuur. Op het eerste glas-in-loodraam kunnen we een groot aantal complexe elementen met heel veel kleuren zien. Het tweede heeft dezelfde thema’s maar is zeer vereenvoudigd en de lijnen zijn zuiverder.

Falstaff is de beste plaats in Brussel om de evolutie van de “Art Nouveau” naar “Art Deco” te begrijpen.

De naam Falstaff verwijst naar de Engelse diplomaat en kapitein John Falstoff van de koninklijke familie. Zijn liefde ging uit naar lekkere en royale maaltijden, voortreffelijke wijn en een goed gezelschap. Een echte levensgenieter dus, die het “Eten & Drinken” tot een ware kunst wist te verheffen. De 16 de eeuwse Engelse dichter en toneelschrijver William Shaekespaere heeft een karakter met dezelfde naam gecreëerd in zijn toneelstuk “Henri V”. Dit personage is bij Orson Wells geïnterpreteerd.

Het portret van Falstaff bevindt zich op de glas-in-loodramen in het achterste gedeelte van de grote zaal. De raamstijl is een mix van de Vlaams Breughelse schilderstijl en de klassieke “Art Nouveau” decoraties.

In oktober 2000 is de Falstaff door de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen definitief geklasseerd. Het is enige Brusselse restaurant dat nog uit de 19 de eeuw is overgebleven met een geheel eigen Belgisch karakter.

Terug naar Homepage

Ga terug naar boven